”Saat meihin yhteyden sujuvasti, tarvittaessa ympäri vuorokauden”. Tämä on yksi Varsinais-Suomen Hyvinvointialueen seitsemästä lupauksesta. Viikoittain saan kuulla, että alueen asukas on yrittänyt hoitaa asiaansa tai etsiä yhteystietoja, mutta ei ole siinä onnistunut.
Hyvinvointialueen väestön määrä noin puolimiljoonaa, kuntia alueella on 27 ja alueelle työntekijöiksi siirtyneiden määrä lähes 24000. Yhteensovittaminen ei on valtava työ eikä ole mikään yllätys, että homma ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Se ei kuitenkaan ole riittävä vastaus tai perustelu sille asukkaalle tai asiakkaalle, jolla avuntarve on nyt, mutta vastaanottoaikoja joutuu odottamaan jopa viikkoja.
Saavutettavuusongelmien lisäksi puhumme kieltä, joka on meille valtuutetuille ja viranhaltijoille arkipäivää, mutta miten ymmärretään esimerkiksi strategian toimeenpano-ohjelma, hallintosääntöuudistus, vaikuttavuus ja tuottavuus sosiaali- ja terveydenhuollossa, kärkiohjelmat tai digipalvelut käytännössä. Ei ymmärretä eikä kiinnosta ainakaan niin kauan kun periaatteessa niinkin yksinkertaiseen asiaan kun lääkäriajan saamiseen ajoissa ei saada ratkaisua.
Tuottamamme kirjalliset materiaalit ovat väistämättä monimutkaisia, koska asiat ovat monimutkaisia. Valtuutetuille ja viranhaltijoille nämä ovat tärkeitä kun lähdetään työstämään muun muassa tulevaisuuden palveluverkkorakenteesta eli siitä missä ja miten palvelut tulevaisuudessa tuotetaan. Kyse on yksinkertaisesti palveluiden saavutettavuudesta, oikea-aikaisuudesta ja hoidon jatkuvuudesta.
Yksi esimerkki hyvinvointialueen uusista toimintamalleista on asiakas- ja palveluohjaus Soihtu, josta saa ohjausta, neuvontaa ja tukea sosiaalihuollon palveluihin liittyen. Kuulostaa hienolta uudistukselta, ja sitä se onkin, mutta miten sinne löytää. Googlettamalla pääsee aika pitkälle, mutta jos sinulla ei ole älypuhelinta tai tietokonetta, et todennäköisesti edes tiedä kyseisen palvelun olemassaolosta.
Hyvinvointialueuudistus oli välttämätön uudistus, jota eteenpäin vietäessä on muistettava jokainen ihminen yksilönä tarpeineen, toiveineen ja kyvykkyyksineen. Emme voi vetää mutkia suoriksi ja ajatella vain nopeita taloudellisia säästöjä. Palveluverkkoa uudistaessa on ensin oltava uudet ja saavutettavat palvelut saatavilla ja kaikkien tiedossa. Verkkosivut on saatettava kiireellisesti sellaisiksi, josta palvelun voi löytää. Muuten sosiaali- ja terveydenhuollon tavoitteet ovat vain korulauseita.
Marke Tissari
Aluevaltuutettu
Kirjoitus julkaistu Loimaan Lehdessä 5.3.2024
Jaa tämä artikkeli