VT 8:n risteysjärjestelystä Laitilan kohdalla on puhuttu neljäkymmentä viimeistä vuotta. Onpa Laitilan eritasoliittymä ratkaisu ollut tieviranomaisten listoissa joskus ensimmäisenäkin, mutta aina joku on päässyt vetämään välistä, omilla muka tärkeimmillä tie- tai muilla väylähankkeilla.
Hieman liikennemääristä: Turun suuntaan 7327 ajoneuvoa, Rauman suuntaan 6918 ajoneuvoa, Uuteenkaupunkiin 5286 ajoneuvoa ja Euran suuntaan 8603 ajoneuvoa.
Tulee ottaa huomioon, että risteyksestä on 18 kilometriä valtakunnan suurimpaan teollisuuslaitokseen. 30 kilometriä paikkakunnalle, jossa valmistuu Euroopan suurin saha ja telakkakin sai hiljattain kaksi laivatilausta (noin 3500 mtv). Kulku näihin tapahtuu Laitilan VT 8 liikennevaloissa seisomisen kautta. Laitilan eritasoliittymään on ottanut myönteisen kannan myös Satakunnan ja Varsinais-Suomen elinkeinoelämä.
En tiedä kenen viranomaisen keksintö 80 –luvun puolessa välissä oli laittaa pää pensaaseen ja ehdottaa Laitilan valtatie 8 kohdalle liikennevalot. Jos tällä ratkaistaisiin maamme valtateiden eritasoliittymien kalliit investoinnit, niin miksi ei tätä teiden ”TalousNobelia” toteuteta koko maahan. Muualla Suomessa tällaista talousviisautta ei ole viljelty pahemmin – liikennevalot valtatielle.
VT8 Laitilan kohdan suunnitelmat ovat lähes valmiina ja valmistui jo syksyllä 2020. Hanketta voitaisiin neljänkymmenen vuoden odotuksen jälkeen alkaa toteuttaa jo vuonna 2022. Hanke ei vaadi kuin yksinkertaisesti poliittista tahtoa.
Rahaa investointi vaatisi tämän hetken arvion mukaan yhteensä n. 40 M€. Näistä Laitilan kaupungille aiheutuvien kustannusten osuus olisi noin 4,5 M€, joka aiheutuu Laitilan kaupungin oman katuverkon ja kevyenliikenteen muutoksista.
Asia ei vaadi enää kuin selkeän päätöksen, jolla saamme pitkään valmistellun työn liikkeelle. En vaan ymmärrä, että kuka on tätä pystynyt jarruttamaan nämä vuosikymmenet.
Kirjoittaja on Varsinais-Suomen SDP:n varapuheenjohtaja Laitilasta
Jaa tämä artikkeli