Seppo Koskinen: Pargas framtid är lika som goda trafikförbindelser

Ajankohtaista,Kirjoituksia

Sanna Marins regering gav Pargas en stor jackpot, Skärgårdsvägens nya broar och ökning av deras kapacitet. Det länge efterlängtade beslutet var av yttersta vikt för vår skärgårdstads framtid och livskraft. Det är för en lekman intressant att följa med hur de blivande broarna tar form.

Vi Pargasbor, tänker kanske inte att staden har någon strategisk betydelse för vårt land, men visst har den det. Byggproduktindustrins – framför allt cementens – basprodukter produceras här, långt borta från landets östra gräns och samtidigt i väst skyddas den av den vida skärgården. Det har visst med säkerheten att göra och detta faktum har väl påverkat även regeringens brobeslut. Hela den stenbaserade materialindustrin, Finncement, Nordkalk, Paroc, Panels och Weber är en del av den stenfot varpå Finland har byggts och kommer att byggas även i framtiden. Vi får hoppas på, att regeringens beslut gör det lättare för företagen att både utveckla sin produktion och att stanna på orten.

Längre ute i skärgården har färjor förnyats. Miljövänliga färjor med större lastkapacitet har för sin del besvarat för framtidens krav gällande trafikens utsläpp. Samtidigt gynnas både den lokala befolkningen och företagen av deras större kapacitet. Kortare köer gynnar både fritidsbosättningen samt turismen, som är viktiga för oss.

Samtidigt har tiden kört förbi Skärgårdsvägen och oss. Det gäller förbindelsen mellan Pargas centrum och St. Karins. På många håll i Finland har det byggts vägar i nästan motorvägsklass för samma trafikmängder. Vi har kanske varit lite inåtvända och i en sydväst finsk stil varit blyga i ärendet. Nu skall vi ta itu med det.

Vårt följande mål är att arbeta för Pargasleden, en rak vägförbindelse från Rävsundsbro genom Kustö och över Kustösundet till Kurkela i St. Karins. Pargasleden har ju delvis redan byggts, mellan ovan nämnda Kurkela och Helsingfors motorväg som berättar om dess viktighet!

Visst kan man fråga sig, om detta är ett försvarstal för bilar och biltrafiken. Svaret på frågan är ett enkelt ja. På grund av att världen, människorna, vi och våra barns välmående kommer också i framtiden att kräva ett fungerande samhälle, där gods och folk skall kunna förflyttas från den ena orten till den andra. Bussar, lastbilar, taxin, privatbilar, vi behöver dem alla för att allt skall flexibelt och effektivt förflyttas, allt snabbare. Pendeltrafiken blir mera eftersträvat, både in- och utåt.

Allt detta skapar ekonomisk aktivitet, arbetsplatser och skatteinkomster. Skatteinkomster? Det är

ju de pengarna, som våra beslutsfattare använder för att utveckla vårt samhälle, i hela dess vidd.

Seppo Koskinen

pensionär, den lokala sd-föreningens sekreterare

Parteks och Parocs huvudförtroendeman 1986–2011