Valtuustoaloite: Selkokielinen puhelinvaihde Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle

Kirjoittaja:

Julkaistu:

Monilla asiakkailla – kuten kognitiivisia haasteita omaavilla, muistisairailla, kehitysvammaisilla, autismikirjon henkilöillä, ikäihmisillä sekä suomen kieltä opettelevilla – on vaikeuksia ymmärtää monimutkaista tai nopeaa puhetta puhelinvalikoissa. Selkokielinen vaihtoehto vähentää virhevalintoja, nopeuttaa asiointia ja parantaa yhdenvertaista pääsyä palveluihin.

Selkokieli on suomen kielen erityinen muoto, joka on suunnattu ihmisille, joilla on vaikeuksia ymmärtää yleiskieltä. Suomessa selkokielen tarpeessa arvioidaan olevan jopa 750 000 henkilöä. Selkokielen käytön lisääminen edistää yhdenvertaisuutta ja saavutettavuutta.

Hyvinvointialueen puhelinpalvelut ovat monelle ensisijainen asiointikanava, ja siksi on tärkeää, että puhelinpalveluissa käytettävä kieli on selkeää ja ymmärrettävää. Vantaa-Keravan hyvinvointialueella on jätetty vastaava aloite, jossa korostettiin tarvetta kehittää selkokielistä viestintää erityisesti asiakaspalvelutilanteissa. Myös muilla alueilla on nähty tärkeäksi varmistaa, että palvelut ovat saavutettavia kaikille asiakkaille, riippumatta heidän kielellisistä tai kognitiivisista valmiuksistaan.


Ehdotamme, että Varsinais-Suomen hyvinvointialue selvittää mahdollisuudet ottaa käyttöön
selkokielinen valikkopolku puhelinvaihteeseen sekä selkokielinen asiakaspalvelulinja. Selvityksessä huomioidaan:
● valikkosisältöjen selkeys, rauhallinen puhenopeus ja yksinkertainen
kieli,
● vaihtoehto siirtyä suoraan asiakaspalvelijalle,
● henkilöstön perehdyttäminen selkokieliseen viestintään,
● yhteistyö vaikuttajatoimielimien sekä asiantuntijatahojen kanssa.