Varsinais-Suomen SDP:n piirikokous: Maakunnan raideliikenteen kehittäminen on yhteinen asia

Kirjoittaja:

Julkaistu:

Varsinais-Suomen SDP:n piirikokous muistuttaa, että sujuvat ja luotettavat liikenneyhteydet ovat ehto maakunnan elinvoimaisuudelle, kasvun edellytysten luomiselle ja työvoiman liikkuvuudelle. Varsinais-Suomi on ainoa eteläisen Suomen maakunta, jossa ei tällä hetkellä ole valtion maksamaa lähijunaliikennettä. Meillä on raiteita, mutta ei liikennettä maakunnan tarpeisiin. Nyt tähän vaikutetaan hyvällä kunta- ja puoluerajat ylittävällä yhteistyöllä tilanteen korjaamiseksi.

Varsinais-Suomen kunnilla on kunnianhimoisia, hyvin perusteltuja vaatimuksia maakunnan lähijunaliikenteen kehittämiseksi. Kuntien yhteistyöllä ollaan tekemässä esitystä, jolla vuodesta 2031 alkaen lähijunaliikennettä saataisiin Naantalista Raision ja Turun kautta Tampereelle tunnin vuorovälein. Juna pysähtyisi Varsinais-Suomessa myös Aurassa, Pöytyällä ja Loimaalla sekä Turussa alustavien suunnitelmien mukaan myös Jäkärlässä. Asemia tulee myöhemmin lisätä tarpeen mukaan.

Varsinais-Suomen SDP katsoo, että liikenneyhteyksien kehittäminen hyvällä yhteistyöllä on koko maakunnan asia. Lähijunaliikenteen kehittäminen ja Länsiradan edistäminen sen toiseen vaiheeseen ovat maakunnan kilpailukyvyn ja elinvoiman kannalta keskeisiä tavoitteita.

Lisäksi Varsinais-Suomessa tulee entistä vahvemmin edistää Uudenkaupungin radan peruskorjaamista sekä henkilöjunaliikenteen käynnistämistä radalla.

Myös Traficomin alkuvuonna 2025 julkaistuissa linjauksissa 2030-luvulle Varsinais-Suomi oli kehittyvän liikenteen kilpailutuskokonaisuudessa eli vuodesta 2031 alkaen oli esitetty aloitettavaksi lähijunalinjat Turusta Saloon, Naantaliin ja Tampereen suuntaan. Kuntien käsittelyssä oleva esitys ei tarkoita vielä liikenteen toteutumista, vaan sen läpimenoa on edistettävä hallituksen suuntaan.

Varsinais-Suomen sosialidemokraatit edellyttävät, että maakuntamme kunnat saavat vuodesta 2031 alkaen käynnistää lähijunaliikenteen alueella. Varsinais-Suomi on alue, jossa ihmisiä on kyettävä liikuttamaan kestävästi raiteilla yhä enemmän, palvelemaan alueen elinkeinoelämää ja työmarkkinoita. 

Olennaista on myös, että lähijunaliikennettä Salon ja Turun välillä saadaan edistettyä pikaisesti Länsirata-projektin edetessä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *